dinsdag 23 november 2010

Afstrepen

‘Als het mijn verjaardag is geweest, is het dan weer Halloween?’ En: ‘wanneer is nu mijn voetbal?’ Simeon kan het allemaal niet meer bijhouden, er staat de komende weken zoveel te gebeuren. Dus heb ik als een goede ouder een kalender voor hem gemaakt. Zonder Halloween, al vraagt Simeon er elke dag nog naar: ‘ik wil dat het weer Halloween is, was zo leuk’.

Centraal op de kalender, waar we iedere avond een dag van afstrepen, staat zijn verjaardag, beplakt met Thomas de Trein stickers: alle andere activiteiten zijn ervoor of erna. 5 December, Sinterklaas, heb ik er natuurlijk ingeschreven en ik heb een vliegtuig geplakt bij 18 december, als we op vakantie gaan. 29 December komen opa en oma. Hun foto’s prijken helemaal onderaan.
Tot zover was de kalender redelijk overzichtelijk: het ontbreken van pompoenen en enge spoken maken hopelijk duidelijk dat Halloween er niet meer bijhoort.

‘Mam, wanneer is nu mijn ‘Coming for Joy’?’ vroeg Simeon vorige week, in de auto uit school.
‘Op 14 december’, reageerde ik wat afwezig.
‘O, is dat dan voor of na mijn verjaardag?’
Dus schreef ik ook het middagvullende kerstprogramma dat Simeon zijn school organiseert op de kalender. Simeon zijn klas zingt tijdens dat festijn onder andere een liedje met de titel ‘Coming for joy’, dat we al weken iedere dag aanhoren.
‘Wanneer is het christmas?’ was de vraag gisterenmiddag.
‘Als we op vakantie zijn’, ik liet Simeon de kalender zien die ondertussen wat chaotisch aan het worden is. Want hij heeft ook nog een verjaardagsfeestje, we krijgen volgende week bezoek en de lokale groep voor ouders van kinderen met Down waar we actief in zijn geworden, organiseert ergens tussendoor ook nog een kerstfeestje.

Met een fronsje, stond Simeon vanmorgen naar de kalender met stickers en tekeningen te kijken. Hij liet zijn vinger over de dagen gaan, murmelde wat en schudde zijn hoofd. Op mijn vraag wat er was, kwam het hoge woord eruit: ‘Halloween staat er niet op hè? Eerst is mama's verjaardag en dan is het pas Halloween.’ Hij zuchtte ervan. ‘Dat duurt nog heel lang.’
‘Maar jouw verjaardag is toch ook leuk en dat is al snel’, probeerde ik, wijzend op het overvolle overzicht.
‘Oké, maar gaan we dan ‘trick or treat’ doen?’ Tegen zoveel vasthoudenheid, kan geen kalender op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten