vrijdag 5 november 2010

Countdown

De laatste reis van de Discovery, de Spaceshuttle van NASA kent geen goede start, de lancering is al enkele keren uitgesteld. Maar als het goed is staat alles en iedereen klaar in Florida en is het aftellen begonnen: het weer is opgeknapt, de technische mankementen zijn verholpen. De Discovery kan de ruimte in vanmiddag. Zodat wij morgenavond naar het etentje van Harro z’n baas kunnen.

De lanceringen zijn in Florida, maar alle voorbereiding, onderzoek en training vindt plaats op het NASA Space Center, hier in Houston. De zes astronauten aan boord van de Discovery wonen bij ons in de buurt; hun kinderen gaan naar onze school.
Tijdens het pompoenenfeestje in Julian z’n klas vorige week, sprak ik een moeder die op het punt stond om naar Florida te vertrekken om bij de lancering aanwezig te zijn. Terwijl we stonden te praten, kreeg ze een SMSje over het hoe en waarom van het eerste uitstel. Ze baalde, moest ter plekke haar reisschema herzien.
In de speeltuin vertelde een andere moeder dat ze het plan hadden opgevat om er met het hele gezin naar toe te rijden: ‘de piloot is een hele goede vriend, omdat het nu toch echt de laatste keer is dat de Discovery de lucht in gaat, willen we er zeker bij zijn’.
Vorige week stond de buurvrouw voor de deur, ze wilde even laten weten dat ze er met Halloween niet zouden zijn. ‘We vertrekken zaterdag naar Florida, we hebben de uitnodiging om op het platform vlakbij de lancering te zitten, naast mijn beste vriendin. Haar man zit in de shuttle.’
Uiteindelijk gingen ze pas dinsdag weg, omdat de lancering uitgesteld werd naar donderdag. ‘We zijn zaterdag op tijd terug, zodat onze dochter kan komen oppassen,’ kwam ze ons nog even verzekeren.
Onze au pair is een weekendje weg, ik had het buurmeisje geregeld om aanstaande zaterdagavond op de jongens te komen passen, zodat ik ook mee zou kunnen naar het ‘start-of-the-holiday-season-etentje bij Harro z’n baas thuis.

Maar nu zie ik op CNN dat het heel onzeker is of onze oppas er morgen wel zal zijn: de lancering is opnieuw uitgesteld vanwege een lekkage. Zuchtend hang ik mijn feestjurk maar weer in de kast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten