maandag 29 november 2010

Elfstedentocht

Vorig jaar winter ontdekte mijn zwager Twitter. Hij zocht een manier om zijn enthousiasme over een mogelijke elfstedentocht kenbaar te maken en met z’n pasgekochte iPhone in zijn handen, vond hij die online.
Nauwkeurig hield hij met een paar twitters per dag de dikte van het ijs bij, volgde hij alle uitspraken van de ijsmeesters en betrok ons lezers bij z’n enorme teleurstelling toen het feest niet doorging. Tot zijn eigen verbazing verzamelde hij in korte tijd veel volgers, waar ik er één van was. Heel slim koppelde hij z’n uitspraken aan de website van het restaurant dat hij met zuslief runt; marketing in optima forma.

Toen de sneeuw eindelijk gesmolten was het afgelopen voorjaar, opende het restaurant de deuren voor het nieuwe seizoen, kwamen de zeilers uit hun hol en had mijn zwager opnieuw stof genoeg om over te twitteren. Duitsers aan de bar, karaoke laat op de avond, onervaren zeilers die met de mast van hun huurboot tegen de dichte brug van Woudsend aanvoeren; alles kwam aan bod.
Net toen de stroom grappige uitspraken wat opdroogde, stond het WK voor de deur en had mijn zwager opnieuw een mooie uitlaatklep om z’n enthousiasme te tonen. Pilsje in de ene hand, iPhone in de andere en een oranjesjaal om zijn nek.

Ik bleef op deze manier goed op de hoogte van het reilen en zeilen in het Friese watersportplaatsje. Toen we half juli arriveerden voor ons verlof van vijf weken, kon ik aanhaken bij de dorpsroddels en was op de hoogte van alle toeristische activiteiten die plaats zouden vinden.

Na de zomer, was de gezinsvakantie naar Spanje onderwerp voor veel twitters, compleet met foto’s van mijn nichtje en neefje in de zee en in het zwembad.
Maar ook aan Spanje kwam een eind en daarmee aan de gestage stroom uitspraken van 140 tekens. Het is winter in Woudsend, er is niet zoveel te beleven. Ik begon me zorgen te maken over mijn geliefde zwager, hij zou toch niet aan een winterblues lijden?

Maar sinds vandaag is die blues verdwenen: het sneeuwt in Nederland! Er is vanavond een marathon op natuurijs en het waterschap in Friesland heeft een vaarverbod ingesteld. Mijn twitteraccount loopt over en elk bericht van m’n zwager trilt van opwinding: zou er een elfstedentocht komen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten