woensdag 17 november 2010

Privacy

Gisteren raakte ik verzeild in een discussie over Facebook op de site van de Volkskrant. Ik vind het altijd heerlijk om in een paar verloren minuten zo’n internetdiscussie te volgen en alle zure, grappige, vrolijke, ironische, boze en soms niet te volgen reacties te lezen.
Veel schrijvers waren oprecht verbaasd hoe open mensen op Facebook zijn; vele fanatieke Facebookers leggen hun hele ziel en zaligheid op straat.
Ik heb ook een aantal Amerikaanse Facebookvrienden die dat doen. Echo’s van ongeboren kinderen, dat ze op vakantie zijn met het hele gezin (huis staat leeg!), dat ze daar en daar hebben gewinkeld en een spijkerbroek van dat merk hebben gekocht. Allemaal zaken die adverteerders op Facebook maar al te graag willen weten. En waar Mark Zuckerberg erg rijk van wordt.
Terwijl de Volkskrantlezers zich daar druk om maakten, verbaast mij al die openheid om een andere reden.

De school geeft een adressenlijst uit met van alle leerlingen hun gegevens: namen van ouders, adres, telefoonnummer. Heel erg handig, zo kan ik die ene moeder van dat nieuwe vriendje van Julian bellen die ik nog nooit ontmoet heb.
Er zit alleen een strict privacy-beleid achter deze gids. Alleen die leerlingen waarvan de ouders expliciet schriftelijke toestemming hebben gegeven én donateur zijn van de PTA (de ouderraad) staan in het boek. Daarnaast ontbreken emailadressen.
Dus als die moeder van Julian z’n nieuwe vriendje toevallig een Chinese is, die net in de States woont en nog slecht Engels spreekt en leest, staat dat vriendje vast niet in de lijst. En als hij er wel al in staat, bestaat het gevaar dat ik de moeder niet kan verstaan aan de telefoon. Een emailadres is dan bijzonder nuttig.
Binnenkort is Simeon jarig. Hij is helemaal vol van het partijtje dat we voor hem organiseren. Ik wil graag alle kinderen uit zijn klas uitnodigen en vroeg gisteren aan de juf een lijstje met alle (voor)namen.
Die kreeg ik niet, uit privacy-overwegingen. Ik heb nu vijftien kaarten met daarop ‘to my friend from Simeon’ in een bakje gedaan in de grote hal op school. Ik vraag me af hoeveel vriendjes er gaan komen.

Het kan zomaar gebeuren, dat die moeder die vindt dat de naam van haar dochter niet op een klasselijst mag staan, niet wil dat haar telefoonnummer bekend is bij klasgenoten, vanavond op haar Facebookpagina schrijft: ‘Alice heeft haar allereerste uitnodiging voor een verjaardagsfeestje gekregen. Van Simeon uit haar klas van de Downtown Montesorrischool. 12 December mag ze komen springen bij Jump ’n Jungle!’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten