dinsdag 9 november 2010

Router

Hoe deden we dat vroeger zonder sociale media? Hoe hielden we kontakt? Ik herinner me dat ik wel eens avonden heb zitten bellen om een etentje te regelen met oud-dispuutsgenoten. Ik was alleen al een hele week bezig om alle telefoonnummers en emailadressen te vergaren. Dat zou nu een fluitje van een cent zijn: een berichtje op het juiste netwerk en iedereen weet van een etentje. Met de nadruk op juiste netwerk; want met één account kom je niet ver meer, vandaag de dag.

Met m’n Amerikaanse en internationale netwerk zit ik gezellig op Facebook. Zonder zelf veel te schrijven blijf ik op de hoogte hoe het die ene Australische vriendin die is terug verhuisd, vergaat aan de andere kant van de wereld. Ik stuur een berichtje en ze schrijft terug dat ze bijna toe zijn aan het ophangen van de schilderijen en het dus goed gaat.
Ik lees dat een Britse kennis in Virginia zwanger is van nummer vier en ik val bijna van mijn stoel; wie wil er nou vier kinderen? Ik zet mijn reactie on line en alle andere moeders waar ik iedere maand mee koffie dronk, reageren.
Mijn voertaal op Facebook is Engels, ook met de Nederlanders in mijn internationale netwerk. Ik vertel over de grote activiteiten in ons leven en plaats af en toe wat foto’s.

Opvallend genoeg zit m’n Nederlandse netwerk vooral op LinkedIn; mijn Hyves account met drie vrienden leidt een slapend bestaan. Misschien een generatieding? Misschien de Nederlandse Calvinistische instelling dat alles nut moet hebben, dus ook de sociale media?
Het maakt niet uit, LinkedIn is dé plek om oud-collega’s, studiegenoten en lang vergeten kennissen opnieuw te ontmoeten en zakelijke contacten nieuw leven in te blazen. Mijn voertaal is Nederlands, ik vertel over mijn schrijfwerk en plaats opvallende berichten en artikelen door.

Ja, en natuurlijk Skype ik, chat ik iedere dag met m’n zus en m’n vader, zodat ik meestal als eerste op de hoogte ben van alle familieperikelen en volg ik mijn zwager op Twitter voor al het nieuws uit Woudsend.
Ik kan niet meer zonder en schrok me gisterenavond een hoedje toen de lampjes van de router het even niet meer deden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten