donderdag 27 januari 2011

Gastvrouw

Ik had een groot koffiezetapparaat geleend bij de buren, had mijn kopjes en schoteltjes geteld, de kleine gebaksvorkjes achter uit de la gevist en het huis opgeruimd.
Ik had toch maar een appeltaart gebakken, ook al hoefde ik niet voor het lekkers bij de koffie te zorgen. Als er Nederlandse dames komen koffiedrinken, dan kan dat niet zonder Hollandse taart in mijn ogen.
Oké, de lunch, die ik had toegezegd eenvoudig te houden, was wat uit de hand gelopen. Eenmaal in de winkel voor de boodschappen, besloot ik de soep zelf te maken en kon ik niet kiezen welke salade ik zou serveren en besloot tot én een peren-met-gorgonzola én een caprèse met verse basilicum
Gisteren was ik gastvrouw voor de Nederlandse koffieochtend en de twintig dames kwamen vanuit alle Houstonse uithoeken naar Clear Lake gereden.

Tijdens de drie jaar dat we in Virginia woonden, was ik met enige regelmaat host van een koffieochtend. Daar was zowel de kinderspeelgroep van de Nederlandse vereniging als de parents with young childeren club van de spouse-vereniging van Harro z’n werk erg actief.
Nu moest ik er weer helemaal inkomen. Waar waren de gebaksschoteltjes? Waar de suikerpot en de melkkan? Koffie is leuk, maar de meeste mensen willen er ook iets in.
Van mijn plan om in de fotolijst, de foto’s van de vakantie twee jaar geleden in Jamaica te vervangen door foto’s uit Costa Rica kwam niets meer terecht. Toen de soep was gemaakt dinsdagavond en de taart in de oven stond, was de tijd op. De was wegwerken en de wc een extra schoonmaakbeurt geven stonden ook nog op het lijstje.

Maar alles ging goed. Iedereen kwam inderdaad opdagen, wilde graag taart en een tweede kopje koffie, zodat dat grote apparaat er niet voor niets stond. Het weer werkte mee, we konden buiten lunchen. Heerlijk in het zonnetje, aan de rand van het zwembad genoot iedereen van de soep, de kaas en het lekkere stokbrood dat ik wonder boven wonder gevonden had in de supermarkt.
Het was gezellig en ik slaakte een zucht van verlichting. Ik kan het nog, gastvrouw zijn en thuis een feestje organiseren voor een groot gezelschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten