donderdag 13 januari 2011

Krullen

Toen ik studeerde, een eeuwigheid geleden, was Wageningen een links bolwerk. Zeker de studie Milieukunde was toen de thuishaven voor wereldverbeteraars en groene idealisten. Ik sympatiseerde zeker wel met hun ideeën. Dat kon ook moeilijk anders, de colleges werden door dezelfde wereldverbeteraars gegeven die even weinig ophadden met ‘Den Haag’ en ‘het bedrijfsleven’ en ons voorlazen uit Das Kapital van Marx.
Maar ik sympatiseerde niet met de bijbehorende levensstijl. Ik woonde niet in een barak met eigen kippen, droeg geen gekreukte shirts met ‘stop de kernwapens’. Ik ging bij een heuse studentenvereniging met ontgroening, droeg modieuze laarzen, had mijn haar in een staartje of een bobline en niet lang in klitten en rood geverfd. En dat werd me door dezelfde studiegenoten die gelijkheid en broederschap predikten, niet in dank afgenomen.

Enigzins gespleten ging ik door mijn studententijd heen. Deed met drie andere studiegenoten een onderzoeksprojecten kreeg bij de evaluatie een compliment: ‘ik wist niet dat ik zo goed zou kunnen samenwerken met iemand van die studentenvereniging.’
Enigzins gespleten ging ik bij het ministerie van VROM werken. Ik trouwde met iemand die bij ‘dat vervuilende bedrijfsleven’ werkte, kleedde me nog steeds te modieus.

Totdat Femke Halsema op het toneel verscheen en de ‘linkse kerk’ opschudde. Ze is een van de eerste mensen die heeft laten zien dat mooi zijn goed samengaat met sociale linkse politiek. Dat je ook zonder geitewollen sokken en een tuinbroek geëngageerd kan zijn, voor de ‘verdrukten’ in de samenleving kan opkomen.
Sterker nog: ze zette haar krullen en vakkundig opgemaakt gezicht in als wapen, gebruikte haar vrouwelijkheid in het politieke debat. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat dat binnen de muren van Groenlinks tot veel discussie heeft geleid, leer mij de wereldverbeteraars kennen.
Maar nu heeft ze afscheid genomen van politiek Den Haag en kan ik alleen maar hopen dat ze niet uit het publieke debat verdwijnt en een rolmodel wil blijven voor vrouwen én mannen na haar. Nederland kan nog wel wat Femkes gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten