donderdag 3 februari 2011

Petitie

Ik zit al de hele morgen in een discussie over bezuinigingen die het Nederlandse kabinet voorstelt. Gisteren haalde ik mijn schouders er nog over op: ik heb er tenslotte niets mee te maken, en ging over op de orde van de dag. Zouden de palmen in onze tuin een tweede nacht met vorst overleven?
Maar vandaag stroomt mijn inbox echt over met de meest schrijnende getallen en voorstellen die het onderwijs in Nederland diep gaan raken, zodat ik me toch begin op te winden. Ik lees, klik op de volgende link en lees verder. Ik zoek kontakt met een LinkedIn-groep over Passend Onderwijs en meng me in de discussie. Dit zijn bezuinigingen die alle ouders aangaan.

Waar gaat het om? Het kabinet stelt voor om 300 miljoen te bezuinigen op Passend Onderwijs. Passend Onderwijs is de beleidsterm voor het idee dat alle kinderen samen naar school zouden moeten kunnen: ook al heb je een handicap, heb je moeite om je gedrag in het gareel te houden, of ben je te slim.
300 Miljoen betekent dat er 5000 arbeidsplaatsen gaan verdwijnen: overal zullen ambulant begeleiders en intern begeleiders worden wegbezuinigd. Misschien heb je nog nooit met hen kennisgemaakt, maar zij zijn de mensen die leerkrachten op reguliere scholen bijstaan met advies en hulp bij het lesgeven aan zorgleerlingen. Zodat de leerkracht voldoende tijd en energie overhoudt om ook zijn gewone leerlingen de aandacht te geven die ze nodig hebben.
Bovendien betekenen de bezuinigingen een kaalslag in het speciaal onderwijs, waardoor er meer leerlingen in het reguliere onderwijs zullen blijven. Waar, inderdaad, minder tijd, aandacht en kennis is om hen goed te begeleiden. Ik hoef vast geen plaatje te schetsen van hoe een toekomstige klas eruit kan gaan zien.
Ik was het meest geraakt door de maatregel dat de 1000 leerlingen met een verstandelijke beperking (veelal met het syndroom van Down) die nu in groep drie of hoger zitten en het met een rugzakje prima doen, extra zwaar worden getroffen. Hun rugzakje wordt 50% kleiner. Wat gaat er van hen terecht komen?

Ik ben ondertussen Amerikaans genoeg om te beamen bezuinigingen ook altijd kansen bieden. Kansen om andere geldbronnen aan te spreken, kansen op nauwere samenwerking omdat je wel moet, kansen voor particuliere initiatieven. Maar zelfs Amerikanen bezuinigingen niet zo drastisch op het onderwijs: onderwijs is niet alleen een recht; het is noodzakelijk om als samenleving een toekomst te hebben.
Dus heb ik de petitie ‘Nee tegen de bezuinigingen en Ja tegen Passend Onderwijs’ ondertekend. En jij? www.poraad.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten