woensdag 23 maart 2011

Downistie

Downistie al gezien? De nieuwe soap die elke vrijdag bij de Wereld Draait Door op TV is, waarin alle acteurs het syndroom van Down hebben. Een soap die gaat over onderwerpen die bij een soap en het leven horen: overspel, ongewenste zwangerschappen, ontluikende liefdes, jaloezie, intens geluk en tragische ziektes. Een soap die nogal wat reacties oproept begrijp ik. Met Tooske voorop, de presentatrice van SBS die zelf een broer met het syndroom van Down heeft.

"Er zijn zo veel manieren om het leven van iemand met Down op een mooie, integere manier in beeld te brengen", laat Tooske in De Telegraaf weten. "Ze zijn anders, niet gelijk, wel gelijkwaardig. Scènes laten spelen die mijlen ver staan van hun eigen leven, zoals kinderen krijgen en abortus, doet af aan die gelijkwaardigheid."
Ik herlees haar woorden en probeer te begrijpen wat ze bedoelt. Ze gaat verder: "Maak dan een oprechte serie over hoe deze mensen omgaan met het feit dat ze geen kinderen zullen krijgen. Dat voegt wat toe. Dit niet."

Ik merk dat ik het niet met haar eens ben. Staan scènes over kinderen krijgen en abortus mijlenver af van het leven van volwassenen met het syndroom van Down? Mmm. Daniël kijkt ontzettend graag TV. De wereld van Buurman en Buurman, Diego en Pokémon staat helemaal niet ver van hem af, die ziet hij elke dag: het zijn zijn beste vrienden. Ik kan me voorstellen dat als hij straks volwassen is en elke dag naar GTST kijkt, zijn beleving niet anders zal zijn.
Voegt een serie (ook nog een oprechte) over hoe ‘deze’ mensen omgaan met een kinderloos leven iets toe? Misschien. Maar zo’n serie zet mensen met Down ook in een hoek, in de hoek van anders en afwijkend.

Downistie laat wat mij betreft vooral zien hoe ‘more alike than different’ mensen met Down zijn, om een grote Amerikaanse bewustwordingscampagne te citeren. Het laat zien dat ze kunnen acteren, midden in het leven staan en een mening hebben over alle hoogte- en dieptepunten. Dat is vast confronterend voor het grote publiek dat wellicht een beperkt idee heeft over mensen met Down. Tooske zou met haar broer beter moeten weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten