donderdag 3 maart 2011

One to One

Om acht uur vanmorgen had ik mijn tweede ‘One to One’ afspraak. Dus reed ik naar de Apple store met mijn nieuwe Mac in de tas. Na een paar dagen werken op de laptop, had ik een heel lijstje vragen die ik aan mijn personal trainer wilde voorleggen.
Ik voelde me uitverkoren omdat ik al voor tien uur, voordat de winkel echt open gaat, naar binnen mocht. Alsof ik bij de familie hoor.

One to One het onderwijsaanbod van Apple: je kunt je inschrijven -on line natuurlijk- voor sessies van een uur, om te leren hoe je je Mac gebruikt.
Mijn eerste gedachte was: is dat dan nodig? Apple gaat er toch altijd zo prat op dat hun apparaten zo gebruiksvriendelijk zijn. Ja, dat is nodig ontdekte ik afgelopen week. Na 20 jaar Windows, is dit opeens iets heel nieuws.
‘Hoe kan ik de computer instellen op het werken in twee talen?’ opende ik mijn vragenvuur vanmorgen. ‘Waar vind ik trema’s en accenten?’
De uiteraard jonge trainer, met z’n gebreide muts, buttons, oorbelletje en schaduwbaardje duidelijk een Apple-kloon, leerde me de Apple-taal -het is geen rechtermuisknop, maar de secondary knop om tegemoet te komen aan alle linkshandigen in de familie-, en wees me de weg. Het bleek allemaal echt simpel en voor de hand liggend.
Alleen op mijn vraag hoe ik nu teksten vanaf Pages op Blogspot krijg, zonder de layout van de site meteen op z’n kop te zetten, moest hij het antwoord schuldig blijven. Zonder te verblikken of verblozen, gaf hij het telefoonnummer van de helpdesk. ‘Zij helpen je stap voor stap door het proces heen’, was zijn belofte. (Hier moest ik even aan Youp denken.)
Na een uur stapte ik met aangepaste software weer naar buiten. Kleine vlaggetjes bovenin mijn scherm helpen me voortaan de juiste taal voor de spellingscontrole te kiezen.

Is One to One slimme marketing of oprechte betrokkenheid bij de klant? Ik weet het niet, wantrouw het enigszins. Toch maakt deze ondersteuning en het genot van werken zonder dat ik met enige regelmaat op ‘control-alt-delete’ hoef te drukken, wel dat ik me afvraag hoe ik het zolang op Windows heb volgehouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten