maandag 27 juni 2011

Keep in touch

De moeders van twee vriendjes van Julian wenken me. Ik wil net een nieuwe fles wijn openmaken en loop met de kurkentrekker in mijn hand naar ze toe. Ze staan klaar met een pakje.
‘We weten dat het Daniël z’n verjaardag is, maar we wilden jou ook iets geven. Dit moet ervoor zorgen dat jij ons en Texas niet vergeet.’ Glimlachend overhandigen ze me een feestelijk pakje van de juwelier.

We geven een feestje, voor Daniël omdat hij deze week zeven wordt en om afscheid te nemen van de mensen die we hier hebben leren kennen. Het zwembad puilt uit van de kinderen en de moeders nemen het ervan onder de patio. Er zijn twee vaders meegekomen, die Harro helpen met onze voorraad Grolsch.
Het feestje is na veel wikken en wegen tot stand gekomen. Echte vrienden hebben we hier niet. Voor wie zouden we een feestje moeten organiseren? Maar met een stille trom vertrekken, voelde niet goed. We wilden een laatste keer vrolijkheid in onze heerlijke tuin, alleen al om afscheid te nemen van het huis. We nodigden ouders van vriendjes van Julian en van klasgenootjes van Daniël uit, de buren, Daan z’n juf en wat her en der bij elkaar gesprokkelde kennissen. Enthousiast speel ik de rol van gastvrouw en ben blij met iedereen die binnenkomt.

Nieuwsgierig leg ik de kurkentrekker weg om het pakje van de juwelier open te maken.
Er zit een bedelarmbandje in met zes bedeltjes die symbool staan voor alles wat Texas te bieden heeft. Een cowboylaars, uiteraard, een hoefijzer en een armadillo (gordeldier). Ik doe het meteen om en ben geroerd. Ik had niet verwacht dat ze moeite voor me zouden doen. Het begeleidend kaartje zegt dat ze me zullen missen en dat ze graag contact willen houden.

We horen het de hele zaterdagmiddag: ‘We’ll miss you’ en ‘let’s keep in touch.’ Mooie woorden, maar het voelt dubbel. Want niemand van de aanwezige gasten heeft ons de afgelopen twee jaar een keer uitgenodigd. Niet voor een feestje, niet voor een borrel, of een etentje. Ook de twee moeders van het armbandje niet. Ik knik beleefd, natuurlijk houden we contact.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten