maandag 11 juli 2011

Heel echt

‘Zojuist de toezegging gekregen dat de Atheneumboekhandel in Haarlem de presentatie wil organiseren op 17 september’, bericht de uitgever van mijn boek in een email.
Tussen alle berichten die mijn inbox deze dagen laten overstromen over verhuisdozen die opgehaald moeten worden, spullen die we kwijt zijn (niet alleen het espresso apparaat, maar ook Daniël z’n bureautje), discussies over ons huis in Houston dat nog steeds te koop staat, doet dit bericht mijn bloed opeens sneller stromen.
Ik staar ernaar en dan dringt het tot me door: ik ga echt een boek uitgeven.

Het is niet meer een droom of een leuk idee, nee het is echt. Er is zelfs een boekhandel die graag de presentatie op zich wil nemen. Ik voel opeens de druk. Zijn mijn verhalen wel leuk genoeg voor zo’n echte presentatie? Zijn er wel mensen geïnteresseerd, zijn er wel mensen die het willen kopen?
Het is niet alleen heel echt, het komt ook heel dichtbij, bedenk ik me als ik niet kan slapen en lig te woelen. Wie ga ik allemaal een uitnodiging sturen? Zou de uitgever een persbericht maken? Er moet nodig een publiciteitsplan komen, de nieuwe website is ook nog niet af, en belangrijker: ik heb mijn verhalen nog niet in een proefdruk terug gezien.
Als het ochtend is probeer ik niet in de stress te schieten en ondoordachte dingen te doen. Ik leg het boek naast me neer en verder te gaan met uitpakken, zonder proefdruk kan ik nog niets.

Twee dagen later is er weer een bericht van de uitgever, ik had de email bijna gemist tussen emails van mijn zussen over ons aanstaande bezoek aan Nederland - ja ik wil graag beddengoed en handdoeken en fijn dat je fietsen hebt geregeld. Het bericht van de uitgever bevat de opgemaakte PDF. Al mijn verhalen zijn geredigeerd en in het gelid gezet.
Nu laat ik toch echt de verhuizing uit mijn handen vallen. Ik ga zitten en kruip in mijn boek. Wik en weeg de veranderingen die zijn doorgevoerd, haal mijn versie erbij om te kijken wat ik beter vind.
Her en der ontdek ik nog wat foutjes, maar ik ben zeer tevreden, de verhalen zijn (nog) beter geworden. Als ik akkoord ga, gaan ze een proefboek laten maken.

Nu alleen dat publiciteitsplan nog en de website en...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten