woensdag 20 juli 2011

Trein

Ik parkeer de auto en stap het station van Heerenveen op. Ik probeer me te oriënteren, zoek het loket om een kaartje te kopen. Maar dat loket is natuurlijk allang verdwenen, om plaats te maken voor de AH To Go. Ik loop naar de kaartjesautomaat en druk met goed geluk op de juiste knoppen. Ik knik tevreden als er na mijn eerste poging een retourtje Amersfoort uit rolt.
Ergens in een hoekje tussen de reclameborden, vind ik een vertrekstaat. Ik tuur erop, maar eigenlijk weet ik wel dat ik op spoor twee moet zijn en dat de trein rond het hele uur gaat. Zoveel zal er toch niet veranderd zijn.

Als ik het perron op loop, nemen mijn herinningen het heft in handen en werpen me met een smak terug in de tijd. Ik ben weer het kleine meisje, net op de middelbare school, dat met een weekendtas op hetzelfde perron staat. Samen met m’n jongere zusje mag ik zonder begeleiding met de trein naar Amsterdam, voor het weekendbezoek aan onze vader. Ik voel me weer zenuwachtig, het treinkaartje zo stevig in mijn hand gedrukt, dat het vochtig wordt.
Als ik met mijn ogen knipper, ben ik de kauwgom kauwende student, die op zondagavond op het perron staat. Met een grote tas met schone was tussen mijn benen, speur ik het perron af of die ene leuke jongen misschien wel dezelfde trein neemt. Mama, naast me, wil graag uitgebreid afscheid nemen, maar ik ben in mijn hoofd al terug in Wageningen en heb niet veel aandacht meer.

De trein rolt het station binnen, toch blijf ik in het verleden hangen. Automatisch loop ik tegen de richting van de afremmende trein in, voorbij de eerste klas en de drukke coupés.
Ik zoek een plekje, gelukkig zijn er nog twee stoelen naast elkaar vrij. De trein trekt op en ik haal mijn laptop uit de tas.
Voor mij op het scherm begint het internet-icoontje vrolijk te knipperen. Wantrouwig open ik Safari en klik op Facebook, het zal toch niet…
Maar het zal wel: de NS biedt gratis internet, wat een verrassing! Terwijl ik lees wat mijn Houstonse Facebookvrienden aan het doen zijn, ben ik weer helemaal terug in 2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten