vrijdag 9 september 2011

Dicht

Dertien weken waren ze thuis. Dertien weken wilden ze vermaakt worden, hebben ze gevochten, films gekeken, ruzie gemaakt en af en toe lief gespeeld. Op mijn tandvlees vocht ik me door de laatste week heen en keek reikhalzend uit naar zes september, de dag dat ook hier in Virginia de scholen weer zouden beginnen. Dacht ik.

Net op tijd kwam ik erachter dat Simeon z’n school van de Amerikaans voorzichtige soort is. Dus mochten alleen de leerlingen die vijf jaar en ouder zijn, deze week komen. De vierjarigen zijn volgende week pas welkom, als de rest gewend is. Dus struikelde ik deze week nog steeds over treinrails, hoorde ik nog steeds de hele dag ‘mama, mámá, MAMA’ waarop ik werd geacht onmiddellijk te reageren.

Daarbovenop kwam het conflict met de school over Daniël z’n plaatsing. In plaats dat ik mijn zinnen kon verzetten, was ik alsnog de hele dag met hem bezig. Nadenken over een strategie, bellen met adviseurs, me zorgen maken (vooral ‘s nachts), maar weer een keer naar school rijden: het kostte al mijn energie en het is nog niet voorbij.

Om het allemaal gezellig te maken regent het hier de hele week al pijpenstelen. Gisteren kon ik op de snelweg geen hand voor ogen zien, het water stortte naar beneden. Vanmorgen hoorde ik berichten over ondergelopen basements, overstroomde beekjes en wegen die worden afgesloten omdat ze onder water staan.

Voor vandaag had ik mijn agenda leeg gehouden, vast van plan om nu eindelijk een begin te maken met de nieuwsbrief die al verstuurd had moeten zijn.
Harro was al voor zeven uur weg, Daniël zat aan z’n pap en had zin om naar school te gaan. Ik kreeg zomaar het gevoel dat het zou gaan lukken om een paar uur te werken. Om tien over zeven belde Harro: ‘ik hoorde net op de radio dat Fairfax County de scholen dicht houdt vandaag omdat er wegen zijn overstroomd. Misschien dat je de website even moet checken.’

En inderdaad, ik sluit de allereerste schoolweek af met drie kinderen thuis die vermaakt willen worden, zullen vechten, ruzie maken en misschien als ik geluk heb het eens zullen worden welke film ze willen kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten