dinsdag 27 september 2011

Football

Simeon en Daniël slapen en Harro werkt een avondje door. Ik zit te browsen op Facebook als Julian met natte haren van de douche, in z’n pyjama de keuken binnen komt. Ik heb net Sarah, mijn buurvrouw wat gejend. Ze liet online weten dat ze helemaal klaar zijn voor dé football wedstrijd van de avond: de Redskins (uit Washington) tegen de Cowboys (uit Dallas). Mijn ‘Go Cowboys’ onder haar post wordt inderdaad niet in dank afgenomen.
Dank zij Facebook kan ik indruk maken op Julian. ‘Wil je nog een stukje van de wedstrijd van de Redskins tegen de Cowboys kijken voordat je gaat slapen? Het gaat bijna beginnen.’ Ik krijg de verwachte verbaasde blik dat ik weet heb van deze wedstrijd en een enthousiast ‘ja!’
Het duurt even voordat we tussen de honderd tv-zenders die ene sportzender hebben gevonden die American Football uitzendt, maar het lukt. Julian gaat er goed voor zitten en legt me al commentaar gevend, de spelregels voor de zoveelste keer uit.

Want tja, wij kunnen het dan wel een rare sport vinden, voor Julian is football het echte leven. Hij kent de spelers van de Redskins bij naam en snapt hoe het in elkaar zit. Hij gaat in de donkerrode shirts, met de gouden strepen en de indiaan op de mouw naar school.
Het geeft ook aan hoe snel hij is ingeburgerd na de verhuizing. Dat de Cowboys uit Texas komen, laat hem alleen maar fanatieker juichen voor elke yard die de Redskins winnen.

Na het eerste quarter van vijftien minuten, die bijna 45 minuten duurt omdat het spel elke seconde stilgelegd wordt en er continue reclame tussendoor komt, stuur ik Julian naar bed. Ik beloof dat we morgen op internet opzoeken hoe de wedstrijd is gegaan.
Weer beneden raak ik zonder Julian z’n opmerkingen, de draad van de wedstrijd snel kwijt en klik naar TLC, voor nog wat gezellige Amerikaanse reality-shows. Harro is tenslotte niet thuis.

De volgende morgen heeft Julian een schoolreisje naar het theater. Omdat ik de klassenmoeder ben, mag ik mee. Als we op de bus staan te wachten, hoor ik Julian met z’n vrienden de wedstrijd analyseren. ‘Ja, en vond je het ook zo stom toen de scheidsrechter in de eerste quarter die foute beslissing nam?’ Julian kletst volop mee en voegt er als een volleerde Amerikaan aan toe: ‘de Redskins hadden toen een touchdown moeten maken, dan hadden ze vast gewonnen.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten