dinsdag 13 september 2011

Testosteron

De New York Times plaatst vandaag een artikel op de voorpagina met als kop ‘Vaderschap verlaagt testosteron blijkt uit onderzoek, in het belang van het gezin’.
Altijd wel in voor sappige resultaten van een studie naar mannen begin ik te lezen.
‘Mijn hoop is dat dit soort onderzoek een impact heeft op de Amerikaanse man. Het zou hen duidelijk moeten maken dat we nodig zijn als actieve vaders die de deelnemen aan de zorg voor onze nazaten’, laat de NYT Peter Ellison zeggen, een professor in Evolutiebiologie aan Harvard. Dit citaat impliceert nogal wat over de Amerikaanse man.

Afgelopen zomer in Nederland ging ik met zwager boodschappen doen -schoonzus was nog aan het werk- en in de Albert Heijn was hij lang niet de enige man die die dag bepaalde wat er die avond gegeten zou worden.
‘s Avonds wilde ik graag helpen met koken, maar ik werd met zoveel woorden de keuken uit gezet: ‘ik doe het graag op mijn manier’, gaf zwager als reden.
Er kwam een bevriend gezin op bezoek in ons huisje in Woudsend en de vader vond het de normaalste zaak van de wereld dat hij zwembroeken bij elkaar zocht, natte handdoeken uithing en ervoor zorgde dat alle kinderen weer hun eigen kleren aan hadden toen het tijd was om naar huis te gaan.
De zwager die bij mijn Woudsendse zus hoort, vulde na het eten eerst nog de vaatwasser voordat hij terug rende naar het restaurant om daar samen met zus de avonddrukte in goede banen te leiden.
Op straat zag ik vaders met kinderen op hun arm of de kinderwagen duwend; vaders met kinderen in de boot of achterop de fiets. Vaders die zo vanzelfsprekend hun deel van de zorg op zich nemen, dat niemand er een woord aan vuil maakt.

Geloof mij, Amerikaanse mannen doen dit allemaal niet. Amerikaanse mannen hangen op de bank voor de TV voor de zoveelste baseball-wedstrijd en verwachten dat hun bier/koffie/cola aangereikt wordt. Ze willen best coach worden van het voetbalelftal, maar luiers verschonen, broodtrommels vullen of voorlezen gaat ze te ver.

De NYT laat Peter Ellison het uitleggen: ‘ik denk dat Amerikaanse mannen gehersenspoeld zijn. Ze geloven dat minder testosteron betekent dat je misschien wel een mietje bent, dat je niet echt een man bent.’
De krant concludeert dat vrouwen niet de enigen zijn die zich biologisch gezien aanpassen aan het ouderschap. Vaderen is blijkbaar zo belangrijk, dat er hormonale processen aan ten grondslag liggen.
Hot news voor Amerikaanse mannen, maar jullie, Nederlandse mannen, wisten dat natuurlijk allang.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten