dinsdag 20 september 2011

Verbouwen

Kom, dacht ik, laat ik de Warmerschrijven-website ‘ns een nieuwe laag digitale verf geven. De citaten waren achterhaald, de inhoud paste niet meer bij wat ik aan het doen ben, het lettertype was te zoet, de indeling niet meer handig. Bovendien moest m’n boek erop komen. Kortom, werk aan de winkel, dus vroeg ik mijn zwager om hulp. ‘Laten we niet alleen een nieuwe laag verf aanbrengen, maar ook meteen de kozijnen vernieuwen’, stelde hij voor.

Na heel veel gedoe lukte het om de registratie van m’n domeinnaam over te zetten van een Amerikaans bedrijf naar het Nederlandse Transip. Register.com wilde me niet zomaar laten gaan. Er waren vele officieel uitziende faxen en vele telefoontjes nodig om hen duidelijk te maken dat ik echt vertrok. Uiteindelijk hielp het leugentje om bestwil: ‘we gaan terug verhuizen naar Nederland en dan is een registratie bij een Nederlands bedrijf handiger.’ Ik was opgelucht toen eindelijk de bevestigende emails van Transip binnen kwamen.
De volgende stap was het ontwerpen van een nieuwe lay out. ‘Jouw idee is veel te druk’, vond zuslief en gumde net zo lang, tot een strak ontwerp overbleef. Daar gingen we mee aan de slag in Joomla, de website-software waarmee m’n websites gebouwd zijn.

‘De site kan live wat mij betreft’, meldde zwager na verloop van tijd. ‘Tenminste als je het nu met de kleuren eens bent.’
Dat was ik natuurlijk nog niet, maar na wat heen en weer ge-email, was het goed en klikte ik enthousiast door m’n nieuwe site heen. Heel mooi geworden, concludeerde ik.

Tussen alle promotie-activiteiten voor mijn boek door, schreef ik vorige week ook nog de artikelen voor de september-editie van mijn nieuwsbrief ‘Kom je erbij?’ Ik logde in via de achteringang van de site om de artikelen in een nieuwe nieuwsbrief te hangen en zag alleen een lege pagina.
‘Ik dacht dat je meteen ook een nieuwe lay out voor de nieuwsbrief wilde’, reageerde m’n website bouwer.
‘Ja, dat wil ik wel, maar daar kom ik nu niet aan toe.’
‘Dan zet ik je oude lay out erin, ik doe het meteen.’
Even later kon ik aan de slag. Ik wilde op de voor mij vertrouwde knoppen klikken om de brief op te maken, maar kwam niet verder. Joomla heeft z’n nieuwsbrief-tool zo vernieuwd, dat het vast handiger is in gebruik, alleen kan ik niets meer vinden…

Een beetje wanhopige klikte ik vanmorgen opnieuw door Joomla heen, op zoek naar de functies om de grootte van de letters aan te passen en de link ‘lees meer’ direct achter de inleiding te plaatsen. Ik kwam er niet uit en heb opnieuw de hulp ingeroepen van zwager.
Het betekent dat mijn trouwe lezers nog even op de nieuwsbrief met het laatste Engelstalige nieuws over de integratie van kinderen met een beperking moeten wachten. Het laatste laagje vernis is hopelijk binnenkort helemaal droog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten