dinsdag 4 oktober 2011

Kleine letters

‘Daan, ga je mee een spelletje doen?’ Het is zondagmiddag, het is druilerig en koud buiten. Daniël loopt een beetje verveeld rond, en is na wat aandringen best voor een spelletje te porren.
We gaan naar de basement en kiezen memory. Simeon komt ook even kijken, maar omdat we woord-memory spelen en hij niet kan lezen, vindt hij er niets aan. Daniël zoekt ondertussen zonder fouten het juiste plaatje bij het juiste woord. Omdat de letters lekker groot zijn doe ik het zonder bril, ik hoef niet eens te knijpen.
Ik geniet van Daniël die zo goed leest, maar na twee keer heb ik eigenlijk meer zin in een ander spel. Scrabble bijvoorbeeld, maar dat is een hele stap te moeilijk voor Daan.

Als ik wil scrabbelen kan ik me tot Julian wenden. Soms heeft hij daar wel zin in. Vooral omdat de regel is dat Julian zowel Engelse als Nederlandse woorden mag maken, waarmee hij ruim in het voordeel is zodra hij de q of de x trekt.
Ik kan natuurlijk ook Harro uitdagen voor een potje woorden maken. Jammer alleen dat dat steevast op ruzie uitloopt. Hij snapt niet dat afkortingen niet mogen en vindt mijn werkwoordsvervoegingen -zoals lope van ‘dat hij lope’- belachelijk. Elk spel eindigt met het mes op tafel, naast de iPad waar we om de beurt elkaars woorden opzoeken om te bewijzen dat ze niet bestaan.
Jammer, want woorden puzzelen is wel aan mij besteed. Wachten dus maar totdat oma Toos een keer komt logeren, die hanteert in ieder geval dezelfde spelregels.

Totdat ik jongste zus aan de telefoon heb en ze me vraagt of ik al weet heb van de nieuwste rage, Wordfeud. Ik heb natuurlijk geen idee, maar als ze me het snel heeft uitgelegd ben ik helemaal enthousiast. Dat is echt wat voor mij. Ik installeer de app en dan kan het online scrabbelen beginnen!
‘s Ochtends als ik wakker wordt, is de Nederlandse dag allang begonnen dus heeft zuslief een nieuw woord gemaakt. ‘s Middags als ik in de rij staat om de jongens uit school op te halen -en het avond is in Nederland- doen we nog een rondje.
Ondertussen heb ik een iPhone-gekke vriendin ook al uitgedaagd en doe ik wachtend voor een rood stoplicht of in de file, aan simultaan-scrabbelen.
Er is alleen één groot probleem. Zonder bril kan ik verdorie de letters op de kleine digitale blokjes niet meer zien en om nu iedere keer dat ding op en af te zetten...Ik ben er nog niet aan gewend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten