woensdag 2 november 2011

Genomineerd

‘Wij dansen hier op tafel met bubbels in de hand, want we zijn genomineerd voor de Mercur Lancering van het Jaar!! Yes!’ Zelf de letters in dit bericht, dat vanmorgen op Facebook binnenkwam, dansen mee als ik het lees. Groot nieuws begrijp ik. Wij, dat zijn de medewerkers van Lotje&co, een stichting van en voor ouders van zorgintensieve kinderen. Wat de Mercur Lancering is, moest ook ik eerst even opzoeken.

Lotje&co bestaat sinds september 2010. Haar paradepaardje is het tijdschrift Lotje&co. Een tijdschrift vol met verhalen, informatie, tips, en leuke weetjes over het zorgen voor kinderen met beperkingen, inclusief een modereportage en recepten.
Het leuke aan Lotje&co is dat het geen zwaarmoedig tijdschrift is, maar een hip blad met een ruime, kleurige lay out, strak vormgegeven en mooie foto’s. De inhoud is al net zo opbeurend. Het blad brengt zeker niet alleen halleluja verhalen en alle taboes -ik vind het vaak moeilijk om voor mijn kind te zorgen, mag dat?- komen aan bod. Maar toch is het luchtig en bedoeld om te lezen op de bank met een kop thee naast je.
Naast het blad heeft Lotje&co een nieuwsbrief en een interactieve website. Die website is ook een klein beetje van mij. Ik blog er iedere werkdag over ons leven in de VS met Daniël.

Op de website van Mercur mis ik een pagina met wie-zijn-wij-en-wat-is-onze-missie-en-ons-doel. Ik klik wat heen en weer en begrijp dat er op 8 december hét Mercur tijdschriftengala plaats vindt, waar prijzen uitgereikt worden aan de beste Nederlandse tijdschriften van het afgelopen jaar.
De prijs ‘Mercur Lancering van het Jaar’ wordt uitgereikt aan een nieuwkomer op de markt. Ik lees: ‘bij de beoordeling wordt gelet op de redactionele kwaliteit en de oorspronkelijkheid. De uitgave dient een vernieuwende bijdrage te leveren aan de tijdschriftenmarkt.’ Flow was de lancering in 2009 en Helden Magazine in 2010.
De nominatie van Lotje&co dit jaar, heeft een bijzondere waarde. Het gaat niet om inhoud, maar om redactionele kwaliteit en oorspronkelijkheid, het is een erkenning van Lotje als tijdschrift bij vakgenoten.
‘Ook de multimediale aanpak van het tijdschrift zal hierbij worden betrokken’, sluit Mecur de beschrijving van de titel Lancering van het Jaar af. Dat betekent dat de website, mét mijn blog, meegewogen is om Lotje te nomineren.

Ik reageer op de Facebook-post met de opmerking: ‘Ik doe een dansje mee’. Want zo voelt het, ook al zit ik aan de andere kant van de oceaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten