woensdag 9 november 2011

Toegevoegde waarde

‘Wat vind je van Green Hedges?’ vraagt een Britse vriendin, haar zoontje Max zit bij Simeon in de klas.
Ik regeer met een algemeen antwoord, -‘wel prima voor dit moment’- en stel de wedervraag: ‘waarom vraag je hiernaar?’
Ze geeft toe dat ze twijfelt over de school en benieuwd is wat ik er, als nieuwkomer, van vindt. ‘Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is, waar we dat hoge bedrag aan schoolgeld voor betalen’, legt ze uit. En daarmee legt ze wat mij betreft de vinger op de zere plek.

Green Hedges is een lieve kleine school (100 leerlingen), met rustieke, oude, witgeschilderde gebouwen tussen hoge bomen en veel ander groen. Bob, de directeur staat elke ochtend bij de ingang en heet alle kinderen welkom: ‘good morning Simeon, have a nice day!’
Simeon zit in in de montessori kleuterklas, samen met 20 andere bijna allemaal blanke kinderen van merendeel expat-ouders. Hij vindt het er heerlijk: lekker freubelen met kralen en zandletters schrijven.
‘Het is een echt montessori-kind’, merkte de juf laatst op. Dat geloof ik graag: hij is zelfstandig, leergierig en nieuwsgierig. Maar wel eigenschappen die maken dat hij het op elke school goed zal doen.

Het openbare -gratis- onderwijs in onze omgeving staat op een hoog niveau. Dat hebben we aan den lijve ondervonden nu Julian een inhaalslag op rekengebied moet maken. Het blijft voor mij gissen waarom er dan toch veel privé-scholen zijn, waar bijna alle ouders in ons expat-netwerk hun kinderen naar toe sturen. Tot nu toe zie ik de toegevoegde waarde van het hoge schoolgeld niet.

Volgend schooljaar is Simeon vijf en mag hij naar kindergarten op Freedom Hill, onze openbare buurtschool, waar Julian en Daniël ook heen gaan. Freedom Hill is een grote school (700 leerlingen) met Amerikaanse, Europese, Aziatische, Zuidamerikaanse, Joodse, Arabische, Christelijke, arme, rijke, gehandicapte, aardige en onaardige leerlingen. De gewone wereld in het klein, waar kinderen van jongs af aan leren dat anders zijn mag. En dat levert een toegevoegde waarde die wat mij betreft onbetaalbaar is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten