donderdag 5 januari 2012

Dagtaak

‘Deze handschoenen zijn echt te klein’, nijdig trekt Julian ze weer uit en gooit de zwarte wanten met vingers door de gang. ‘Ik wil dezelfde als Daniël.’
Tja, Daniël staat er inderdaad warm bij. Dikke jas met capuchon, sjaal eromheen zodat hij lekker warm blijft en dikke nieuwe wanten aan zijn handen.
‘Je hebt helemaal gelijk Julian, ik had me niet gerealiseerd dat ze te klein waren. Maar ik kan er nu even niets aan veranderen, we moeten echt gaan anders missen we de bus.’
Met alleen z’n nieuwe winterjas en een muts op, loopt Julian voor me uit naar de halte voor de schoolbus. Zuchtend kom ik er met Daan aan de hand achteraan, ik dacht dat ik al genoeg winterkleren had gekocht.

Terug van ‘t zonnige warme Curaçao, komt de winter hard aan. Toen ik Simeon om acht uur naar school bracht gistermorgen, wees de thermometer in de auto -7 (graden Celsius). Het stuur was te koud om vast te pakken, ik moet zelf ook nodig nieuwe handschoenen.
Uit school, past Julian z’n skibroek, vorig jaar januari toen hij met Harro in Denver ging skiën paste de broek nog prima, nu kan Julian niet meer door z’n knieën zakken en loopt hij op hoog water. Eind januari gaan we een lang weekend naar de sneeuw, hij moet dus echt een nieuwe.
Ik bekijk Simeon die rondloopt in een voor mijn gevoel net nieuwe dikke warme winterbroek. De pijpen komen tot boven z’n enkels. Ik pak er pen en papier bij en begin te schrijven: handschoenen, skibroek, winterbroek Siem.
Dan merk ik dat Daniël wel erg aan z’n pas gekocht wintertrui loopt te trekken en als hij zich uitrekt om iets van de kast te pakken zie ik een blote buik. Zou de trui nou zo gekrompen zijn in de droger? Maar een nader onderzoek laat zien dat ook zijn pas gekochte winterbroek te kort is.
De skibroeken die ik nog voor hun beide in de doos heb liggen, zijn uiteraard veel te klein na twee zomerse winters in Houston en ik hoef geen poging meer te wagen om de oude snowboots te passen.

Had iemand me bij de geboorte van de jongens niet kunnen vertellen dat alleen al het kleden van m’n kinderen een dagtaak is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten