maandag 23 januari 2012

Hollands


Als ik met Simeon de school binnenloop, zijn de gangen en de hal versierd. Overal hangen vlaggen, we moeten goed zoeken om tussen alle kleuren ons eigen rood-wit-blauw te vinden.
‘Zijn we te laat?’ vraagt Simeon bezorgd.
‘Nee, volgens mij zijn we nog op tijd.’ Ik kijk op mijn horloge en zie dat het net geen kwart over acht is. Vorige week had de juf me op het hart gedrukt dat we echt op tijd moesten zijn, de ‘International Parade’ zou stipt om 8.15 beginnen. ‘Kom dan gaan we snel naar je klas’, ik neem Simeon bij de hand en breng hem naar de juf.

Simeon z’n school viert de multiculturele achtergrond van haar leerlingen met een ‘internationale week’. Op deze maandagochtend opent de feestweek met een parade van nationaliteiten. Alle kinderen zijn gevraagd om in de kleren van hun ‘thuisland’ te komen. Ik zie veel meisjes in de prachtigste jurken gemaakt van de meest kleurige glanzende stoffen. Tja, tegen kleding uit Aziatische landen kunnen wij Europeanen niet op.
Want het is natuurlijk wel de vraag: wat doen we Simeon aan? Ik weiger klompen en Volendamse klederdracht: te ouderwets en niet meer van het Nederland van nu. Maar wat dan wel?
Ook dit jaar kom ik niet verder dan het enige officiĆ«le KNVB-shirt dat we hebben van het Nederlands elftal. Julian heeft het al ‘ns gedragen tijdens ‘International Day’ op zijn school en gelukkig past het Simeon prima. Het is niet origineel, maar Simeon vindt het prachtig en straalt aan alle kanten dat hij zo’n mooi voetbalshirt aan mag naar school.

Natuurlijk doet Siem vol bravour mee aan de optocht. Samen met z’n Britse vriendjes Hector en Angus loopt hij achter het bord van Europa een rondje door de zaal en gaat dan op het podium staan.
Ik sta naast de mama van Roos en allebei verbergen we onze emoties achter het fototoestel. Ik ben helemaal niet nationalistisch ingesteld, maar toch laat het me niet koud dat Simeon z’n oranje shirt vol trots draagt en Roos haar Delfstblauwe jurkje graag aan iedereen showt.

Nu alleen nog bedenken wat voor ‘Hollands’ gerecht ik zal serveren tijdens de internationale lunch aanstaande donderdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten