vrijdag 20 januari 2012

Nieuwsbrief

Met rode oren en gloeiende wangen klik ik van internetpagina, naar internetpagina. Ik verzin uitnodigende slogans in 140 tekens en plak er links in. Links naar de betreffende pagina’s van de januari-editie van mijn nieuwsbrief. Zorgvuldig controleer ik of alle verwijzingen kloppen en slaak dan een zucht van verlichting. De nieuwsbrief is af, er kan gelezen worden.

In de brief, gepubliceerd onder de titel ‘KOM JE ERBIJ?!’ een beschrijving van de mediahype die hier afgelopen week ontstond over een advertentie van Target (de Amerikaanse HEMA) voor kinderkleren, waarin een jongen met het syndroom van Down figureerde.
Een bloggende vader schreef: ‘de vijf dingen die Target zei, door niets te zeggen’ en zijn blog ging viral. Niet alleen de droom van iedere blogger, maar ook van de marketingafdeling van Target…

Ook in de brief een samenvatting van een wetenschappelijk artikel over een Nederlands onderzoek naar de het verschil tussen kinderen met Down die het reguliere onderwijs bezoeken en kinderen die naar het speciaal onderwijs gaan. Middels statisch verantwoorde analyses, laten de onderzoekers zien dat de ‘reguliere’ kinderen beter zijn in de leervakken taal en rekenen. 
In het licht van de uitzending gisterenavond van ‘De vijfde weg’ waar de EO liet zien hoe kinderen het reguliere onderwijs geweigerd wordt, een nogal onthutsende conclusie vind ik.

Net als altijd in de brief ook een ‘leuk’ item uit de Amerikaanse showbizz. Op 29 januari zendt de zender ABC de film ‘A smile as big as de Moon’ uit. De film vertelt het waargebeurde verhaal van Mark Kersjes, football trainer en speciaal onderwijs leerkracht op een Amerikaanse High School. Hij maakt een onmogelijke droom waar door met een groep leerlingen met beperkingen naar NASA’s Space Camp te gaan; een competitief onderwijsprogramma, dat zich richt op de allerbeste leerlingen uit het hele land. Een heerlijke Amerikaans optimistische film over een Amerikaans onderwerp bij uitstek: astronauten en raketten.

Mijn werk zit erop deze week, ik ga weekend vieren. Maar eerst ga ik nog even genieten van de nieuwe website van Lotje&co, met de aankondiging van mijn blog prominent op de voorpagina. En ja: de reageerknop doet het weer, ik hoor graag van je.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten