vrijdag 3 februari 2012

Reality

Met Harro in het vliegtuig naar Nederland om z’n ouders op te zoeken, kunnen Julian en ik zonder commentaar naar TLC kijken. TLC is dé zender hier voor de meest rare reality-shows. Vroeger zonden ze ‘John&Kate plus 8’ uit over een stel met een tweeling en een zesling. Het nieuws dat John en Kate gingen scheiden, liet Amerika op z’n grondvesten schudden.
TLC scoorde vervolgens met ‘The Cake-boss’, volgens mij ook in Nederland te zien, Sisterwives, over door de kerk voorgeschreven polygamie en ‘Muslims in America’ een omstreden serie waarin de camera Amerikaanse moslim-gezinnen volgt.
De twee nieuwste loten aan de stam zijn ‘Hoarding, buried alive’ (‘Je leven in puin’ in Nederland) en ‘My 600-lb Life’. Beide series waren gisterenavond op tv.

Met open monden van verbazing keken Julian en ik naar een gezin dat al twintig jaar tussen het afval leefde. De vuilniszakken raakten het plafond, naast duizenden lege blikjes, spinnenrag en bedorven etensresten. De koelkast was zwart van binnen. Uiteraard was er ook sprake van een grote financiële schuld, vreemdgaan en een overleden kind, zodat de psychologe niet voor niets te hulp werd geroepen.
‘Gatver’, riep Julian uit. ‘Dat ze niet heel erg ziek zijn geworden.’
Ik kon het niet laten om de bal in te koppen: ‘daarom moet je van ons af en toe je kamer opruimen.’

Net voor een nieuwe ronde reclame, keken we naar de intro van ‘My 600-lb Life’. Onze monden zakten zo mogelijk nog verder. Het bleek te gaan over Melissa. De camera had haar leven over een periode van zeven jaar gevolgd. In jaar één zagen hoe een 653 pound (296 kilo) wegende Melissa zich voorbereidde op een maagverkleiningsoperatie. Omdat ze zo dik was, was dat een risicovolle ingreep, de kans op blijvend succes zou vijf procent zijn.
In het resterende deel van de twee uur durende docu, waren we getuige van de strijd die Melissa voerde om de kilo’s eraf te krijgen en te houden. Uiteraard ook hier voorzien van het nodige drama met een ontrouwe echtgenoot en een incest-verleden dat de schuld kreeg van de eetverslaving.

Tijdens het kijken, kopte ik de bal in m’n eigen doel. Ik stopte de chocola die ik had gepakt om met Julian te delen, ongeopend weer in de kast en zette vanmorgen op ‘t roeiapparaat extra aan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten