dinsdag 6 maart 2012

Agenda

De datum van vandaag zit al weken om verschillende redenen in de hoofden van vele mensen. In de agenda van Nederlandse leerkrachten, scholen en de onderwijsbonden staat: naar de Arena om te protesteren tegen de aangekondigde bezuinigingen op Passend Onderwijs.
In de agenda van Julian z’n klas: ‘SOL writing’: de eerste aflevering van de Virginiaanse versie van de CITO-toets voor het onderdeel creatief schrijven. Heel belangrijk voor de school, omdat de school beoordeeld wordt op het resultaat van de SOL’s.
Maar in onze hoofden hier thuis zit vandaag toch vooral het getal elf.

Het zal geen verrassing zijn dat ik meeleef met die duizenden leerkrachten, ouders en onderwijsbestuurders die de moed hebben gehad om de school te sluiten en in de bus te stappen naar de Arena. Ze doen dat ook voor ons en voor Daniƫl.
Hoe meer ik me verdiep in Nederlands onderwijs voor Daan, hoe meer ik erachter kom, dat hij tussen wal en schip valt. Zonder hulp redt hij het niet op de reguliere school, maar in een grote klas op een speciale school zal de academische uitdaging die hij zo graag aangaat moeilijk te vinden zijn.

‘Rustig nadenken over wat je wilt schrijven, rustig nalezen en je spelling corrigeren. Vergeet vooral de punten en hoofdletters niet’, gaf ik Julian vanmorgen mee, net voordat hij in de bus stapte, een grote tas met donuts in zijn hand. Hij knikte serieus, op zijn niet meer zo smalle schouders voelde hij de druk om te presteren op deze eerste SOL-test. In mei volgen lezen, rekenen en science (een combi van biologie, natuur/scheikunde en fysische geografie).

Naast dit alles, is 6 maart toch vooral de dag dat ons leven voorgoed veranderde: vandaag precies elf jaar geleden werd Julian geboren. We zijn nu elf jaar papa en mama en ik kan me niet voorstellen dat het ooit anders was.
Dat er ooit een tijd was, dat ik nieuws over een lerarenstaking langs me heen liet glijden. Een tijd dat ik geen idee had van het bestaan en het belang van schooltoetsen. Een tijd dat ik niet het huis hoefde te versieren, over kinderkado’s hoefde na te denken en traktaties voor op school hoefde te kopen. Wat stond er toen eigenlijk wel in onze agenda?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten