donderdag 3 mei 2012

Trendy


‘Het aantal mensen met een Hyves-account daalt, terwijl het aantal Nederlanders dat op Facebook zit explosief is gegroeid sinds augustus vorig jaar’, lees ik op de site van de Volkskrant. Het zo Nederlandse Hyves legt het af tegen de Amerikaanse blauwe bulldozer. Als ik aan mijn lijst van FB-contacten denk, herken ik dat helemaal. Wordt het -dus- niet tijd voor iets nieuws?

Tot aan begin van dit jaar had ik vooral Engelstalige Facebook-vrienden. Dat was ook precies de reden waarom ik ooit een account heb aangemaakt. Het is de meest makkelijke manier om contact houden met m’n expat-netwerk van vriendinnen die ondertussen over de hele wereld wonen. Bovendien lukte het via Facebook om in Houston m’n leven in Virginia in stand te houden en lukt het nu om m’n Texaanse netwerkje niet uit het oog te verliezen. Ik postte in het Engels en deed af en toe wat met Hyves.

Maar sluipenderwijs kreeg ik steeds meer Nederlandse digitale relaties. Eerst m’n zussen en onze voormalige au pairs, toen schrijf- en specialezorgcontacten, en de laatste maanden een explosieve groei aan kennissen, vrienden, ooms, tantes, neven en nichten. Iedereen stapt over of is ondertussen overgestapt en Hyves heeft het nakijken. Eigenwijs post ik wel nog steeds in het Engels.

Ondertussen verschijnen de eerste artikelen in de Amerikaanse kranten dat Facebook uit is. ‘Het sociale netwerk stamt nog uit de tijd dat we achter onze PC zaten, Facebook lijkt de slag naar het mobiele internetgebruik te missen’, las ik laatst in een artikel over het nieuws dat het bedrijf Instagram had overgenomen. En inderdaad: de FB-apps op mijn telefoon en tablet zijn gebruiksonvriendelijke, tijdrovende gevallen. Ik zit liever achter de laptop.

Nieuwsgierig kijk ik rond op de nieuwste trendy websites. Pinterest is niets voor mij, denk ik. Het wordt hier niet voor niets ‘the moms network’ genoemd en ik verzamel geen recepten, de nieuwste mode of tips hoe je je koelkast schoonmaakt.
Ik maak een account aan op Tumblr en dat gaat meteen fout. Voor ik het weet ben ik een half uur verder en heb ik door tientallen blogs van hippe jonge Amerikanen geklikt.

Voorzichtig post ik mijn eerste Tumblr-blog om te kijken wat er gebeurt. Iemand zin om mee te doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten