dinsdag 5 juni 2012

Oerwoud


‘Weet je al precies wat je wel wil? Of weet je voornamelijk wat je niet wenst? #datisvasteenmooibegin’ reageert één van mijn volgers als ik om hulp vraag op Twitter.
‘Ik wil vooral iemand die me aan de hand meeneemt door het oerwoud van de Nederlandse regels #vanhetkastjenaardemuurgestuurd’ twitter ik terug. Als antwoord schrijft m’n volger dat dat oerwoud ook nog ‘ns continue verandert en voegt er de hashtag #iedereenwordtimpelstimpel aan toe. Het helpt een beetje te weten dat ik niet de enige ben, maar ik loop zeer gefrustreerd door het huis en weet het even niet meer.

Wat is er aan de hand? Omdat Daniël straks niet naar het speciaal onderwijs gaat, maar naar een reguliere school, is er de mogelijkheid om ‘Leerlinggebonden Financiering’ voor hem aan te vragen, waarmee de school hulp kan inkopen. Dit budget wordt in de praktijk ‘het rugzakje’ genoemd.
Stap één om dat extra geld te krijgen is het aanvragen van een indicatie. Het duurde lang voordat ik begreep, dat dat een andere indicatie is dan de indicatie die je moet aanvragen om in aanmerking te komen voor het Persoonsgebonden Budget (PGB), bij een andere instantie met andere formulieren. Heel efficiënt allemaal.
So far, so good, vorige week is de indicatie toegekend: Daan krijgt vanwege het feit dat hij het syndroom van Down heeft een rugzakje. ‘De school kan het geld nu aanvragen, onder vermelding van het BRIN-nummer’, schreef mijn contactpersoon in de email.

De school, ook nieuw in dit veld en met maar erg weinig mensen in dienst die het Nederlands machtig genoeg zijn om in het oerwoud de bomen nog te zien, schreeuwde om hulp. ‘Ik ga op zoek’, beloofde ik. Zo moeilijk leek het me niet, immers vele scholen gingen ons voor.
Na een uitgebreide emailwisseling met dé onderwijsorganisatie in Breda en twee telefoontjes van mij naar hun met aanvullende vragen, had ik nog geen antwoord op mijn simpele vraag: welk formulier moet de school invullen en welke gegevens zijn daarvoor nodig?

Ten einde raad -en op advies van een volger- plopte ik mijn vraag op Twitter. Binnen no time had ik veel reacties, waaronder iemand die me een link toestuurde. ‘Is dit wat je zoekt?’ schreef ze erbij. Ik opende de link en kreeg een formulier in beeld dat begint met de zin ‘Met dit formulier kunt u leerlingen aanmelden voor wie (…) leerlinggebonden budget beschikbaar is.’

Nu moeten we alleen nog de juiste toegekende nummers op de juiste plek invullen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten