dinsdag 26 april 2011

Veilger

Ik heb weer een tripje naar de Apple Store achter de rug. Ik kan nog steeds workshops volgen om de Mac beter te leren kennen, en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Ik had een poging gedaan om zelf Adobe Flash te installeren. Maar toen de computer om een wachtwoord vroeg en mijn standaardwachtwoord niet voldeed, zat ik met mijn handen in mijn haar. En zonder Flash werkt er veel niet in de cyberworld.

De workshop ging over de beveiliging van mijn laptop. Mijn trainer liet een handige app zien waarmee hij al zijn wachtwoorden beheert. Deze app geeft niet alleen een overzicht van de wachtwoorden die je gebruikt, het genereert ook random wachtwoorden voor je, die vooral heel veilig zijn. 1Password heet de applicatie en ik heb ‘m meteen maar gedownload. Want ja, om eerlijk te zijn gebruikte ik hetzelfde wachtwoord op verschillende plaatsen, wat uiteraard geen goed idee is. Ik heb de halve ochtend besteed aan het reorganiseren van de toegang tot verschillende sites en ga vanavond rustiger slapen.
Een ander onderdeel van een veiligere laptop is het gebruik maken van een back up. Apple verkoopt losse harddrives met een ingebouwde router die automatisch een back up maken van al je bestanden. Nuttig, lijkt me. Want als nu mijn laptop gestolen wordt, ben ik alles kwijt. Inclusief het manuscript voor mijn boek dat ik nog moet inleveren. Die losse harddrive is natuurlijk wel aan de prijs, Apple blijft kampioen marketing.
Ik weet nu ook hoe ik een aparte account kan aanmaken, met parent control erop. Zodat Daniël niet weer met zijn kleine vingertjes mijn bureaublad kan ruïneren.

Mijn trainer had het euvel van de Flash snel gevonden: er was nog geen wachtwoord ingevoerd. Ik voelde me een dom gansje, dat ik daar zelf niet aan had gedacht. Met een simpele hit op de enter-knop had ik binnen een minuut Flash en deden opeens alle foto’s en filmpjes het. ‘Let alleen op,‘ waarschuwde mijn apple-onderwijzer, ‘Flash vraagt ontzettend veel van je batterij en is niet zo stabiel. Je laptop is niet veiliger geworden met deze software.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten