donderdag 9 februari 2012

Voorbereid

De laatste reclame van de HEMA gezien? Ze verkopen 15 cm ijs voor 50 cent...Met dit soort laatste nieuwtjes droogt mijn stroom posts en twitters over de Tocht en het niet doorgaan ervan op. Blijkbaar gaan jullie weer over op de gewone dingen van de dag. Ik in ieder geval wel. Nu we zaterdag niet de hele dag hoeven te speuren naar de mogelijkheden om de NOS live te ontvangen, kunnen de jongens gewoon naar de Nederlandse school, waar een culturele middag over Beroemde Nederlanders gepland staat.

Julian heeft Peter Stuyvesant toegewezen gekregen, met ten eerste de opdracht om een presentatie over de beste man te maken.
‘Hoe moet ik nou beginnen?’ met z’n hoofd steunend op z’n handen staart Julian nors naar z’n laptopscherm. Presentaties maken, opstellen schrijven, het is allemaal niet aan hem besteed. En dan ook nog in het Nederlands…
‘Je zou z’n naam in de Google balk kunnen intypen’, help ik hem op weg. Ik schud mijn hoofd: als hij dat kan om ‘t nieuwste Nintendospel op te zoeken, waarom nu dan niet?
Uiteraard verschijnt Wikipedia op het scherm met een biografie. ‘Misschien handig om de tekst op Nederlands te zetten?’ doe ik een suggestie en laat Julian dan lekker aanmodderen.
‘Peter Stuyvesant is directeur geweest op Curaçao’, leest Julian vijf minuten later voor. ‘En na een gevecht met de Spanjaarden kreeg hij een houten been. Dat ga ik zeker vertellen!’

Door Curaçao, waar we net geweest zijn, en het redelijk gewelddadige leven van de laatste gouverneur van Nieuw Nederland en Nieuw Amsterdam, is Julian z’n interesse gewekt: ‘goh, hij was ook de baas in New York, ik wist niet dat de Nederlanders New York hadden gesticht.’
Samen verwerken we alle informatie in een Powerpoint-presentatie, die Julian professioneel voorziet van een prachtige layout en fancy overgangen van de ene dia naar de andere. Z’n proefpresentatie in de klas gaat prima en aanstaande zaterdag mag hij het houten-been-verhaal vertellen aan de hele school.

Het tweede deel van de opdracht is het maken van een spel voor de culturele middag. Gekoppeld aan Stuyvesant, moeten we een ‘wat is de Nederlandse oorsprong van dat Engelse begrip?’ zoektocht maken.
Gelukkig heeft meester Pascal een boekje geschreven over Nederlandse invloeden in New York; ik shop er een leuk lijstje bij elkaar. Harlem komt natuurlijk van Haarlem, Brooklyn van Breukelen, waffle van wafel. Als ‘ns bedacht waar de Yankees vandaan komen?
Ik laat Julian een selectie maken en stuur de lijst naar de meester. ‘Dat ziet er echt te gek uit!’ laat hij met een zich eigen gemaakt Amerikaans enthousiasme weten. Nu nog kopiëren en dan gaan we los zaterdagmiddag. Het zou wél echt te gek zijn, als de HEMA dan voor ijs zou zorgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten