dinsdag 13 maart 2012

Gekkenwerk

Geroutineerd klik ik door de Funda-foto’s heen van het zoveelste huis in Breda. Binnen een paar secondes beslis ik of dit huis op mijn bewaarde-huizen-lijst past, of dat het niks is.
Zonder het rationeel te kunnen verwoorden, maak ik een inschatting van de ligging: -drukke weg, kindvriendelijke wijk, uitzicht- en van het interieur: opknapper, volledigheid keuken, vloeren, indeling. Ik lees de beschrijvingen en probeer me niet te veel te ergeren aan het opgeklopte makelaarsjargon.
Na veel overleg lukt het om samen met Harro dertien huizen te selecteren die we aanstaande zaterdag gaan zien.

Al bladerend door Funda, probeer ik me ook een voorstelling te maken van de verkopers. Wat is hun verhaal, waarom verkopen ze hun huis? Ik zie de meest nare scenario’s voor me: echtscheidingen, overlijden, verhuizingen naar vreselijke buitenlandse oorden. Zouden ze weten dat er in luttele secondes over hun huis en dus hun toekomst geoordeeld wordt?
Nog niet zo lang geleden waren wij zelf de verkopers en leerden we snel dat het ‘aantal digitale bezoekers per week’ een nietszeggend getal was. In het begin waren we blij met iedere bezichtiging, maar in de loop van de maanden, begrepen we dat zelfs een bezichtiging maar een beperkte waarde heeft.

En zo is het ook, nu we aan de andere kant van de tafel zitten. Een aantal van de huizen die we zaterdag gaan zien staan erop omdat de makelaar ‘onze reactie wil weten’, zodat hij beter gaat begrijpen wat we eigenlijk zoeken. Een aantal andere huizen gaan we bezoeken omdat we ‘de wijk beter willen leren kennen’.
Er zit geen huis tussen waar we op basis van de Funda-info zo enthousiast over zijn, dat we het zullen bekijken met de gedachte aan kopen.
Bovendien gaan we teveel huizen kijken in een te korte tijd: ik hoop dat het ons niet gaat duizelen.

Ja, je hebt goed tussen de regels doorgelezen: er staat echt ‘we’. Harro is al in Nederland om over z’n nieuwe baan te leren en ik vlieg donderdag heen en zondag weer terug. Gekkenwerk? Ja natuurlijk. Maar twee keer binnen het jaar zo’n grote verhuizing organiseren, is ook gekkenwerk.

2 opmerkingen:

  1. Pfffff, ik moet er even niet denken! Is het geen optie om voor een tijdje eerst iets te huren totdat je een beetje "feeling" hebt? Desnoods huur je eerst een vakantiehuisje ofzo, jullie komen toch rond de zomer. Dan heb je even tijd. De markt is echt heel laag in NL dus als je een huis hebt gevonden kun je er waarschijnlijk op hele korte termijn in (als het niet al leeg staat).
    Succes! Het weer zit in ieder geval alvast mee :) voor donderdag en vrijdag voorspellen ze 18 tot 20 graden en zon!
    S

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat vakantiehuisje komt er sowieso: de eerste weken zijn onze spullen nog onderweg. De optie om eerst te gaan huren, is er altijd. Maar ik verzet me daar ten zeerste tegen omdat het een keer extra verhuizen zou betekenen en ik heb de afgelopen jaren meer dan genoeg dozen in- en uitgepakt. Dus proberen we het zo.....(wat inderdaad ook geen ideale oplossing is)

    BeantwoordenVerwijderen