woensdag 8 juni 2011

Digitale hulp

Simeon en Daniël zeggen voor dat ze naar bed gaan welterusten tegen Harro via de iPhone. Met Harro door de week 3000 km verderop is FaceTime voor ons gemaakt. Ze kletsen, zien wat papa op z’n bord heeft, laten tekeningen zien. Elke avond als Daniël een kusje geeft op het scherm, voelt het alsof we in een Apple-reclame zitten.
Als Daniël en Simeon tevreden in hun bedjes kruipen, geef ik de iPhone met Harro op het scherm aan Julian. ‘Hoi pap, wacht even’, zegt Julian tegen het scherm en trekt met een duidelijke knal de deur van z’n slaapkamer dicht.

Ze spelen samen een spel op Harro z’n iPad (het nieuwste model, uiteraard). Ze bouwen een vakantiepark en iedere dag moet even besproken worden of ze genoeg geld hebben verdiend of dat er nog een casino bijgebouwd moet worden. Harro richt de camera van de telefoon op het scherm van de iPad, zodat Julian kan meekijken.

Harro heeft een Mobileme abonnement, wat mij toegang geeft tot iDisk, de wolk van Apple waar je bestanden kan bewaren. Terwijl ik in het zwembad naar Julian z’n zwemtraining kijk, type ik een stukje op de iPad (ik heb natuurlijk het model van het eerste uur). Thuis bewaar ik dat op iDisk, zodat ik het verhaal af kan maken op de Mac. Simpeler dan simpel.
Mobile-me heeft ook een kalender die we als familiekalender in gebruik hebben genomen. Zodat Harro en ik onze kostbare tijd ‘s avonds aan de telefoon niet hoeven te besteden aan het doornemen van de agenda. Ik weet al wanneer hij waar welke vergadering heeft en op het vliegtuig stapt. Harro weet al dat we met de jongens naar de tandarts moesten, zodat hij de juiste vragen kan stellen op FaceTime.
Die online familie-kalender is vanaf alle apparaten in te zien en bij te werken, heel handig.

Althans dat dacht ik tot vanmorgen. Om kwart voor zes ging de telefoon piepen. Het ding wilde me met alle geweld laten weten dat er een afspraak stond met de garage voor de grote beurt van de Audi. De Audi die in Virginia is, waar het al kwart voor zeven was. Misschien toch iets te veel digitale hulp ingeschakeld?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten