woensdag 5 oktober 2011

Zomer

De zomer in Nederland is voorbij, heb ik begrepen. Arme jullie: teruggefloten door de herfst, ploeter je weer door de regen met onwillige kleuters achterop de fiets. Jassen moeten weer dicht, laarzen en lange broeken weer uit de kast. De herinneringen aan het strand van afgelopen weekend worden al wat fletser, net of het niet echt was. Het is weer gewoon Hollands weer, net zoals het in juli en augustus was. Nee, dan wij hier.

Terwijl jullie op het strand lagen en de zon in Houston nog steeds onverbiddelijk schijnt, hadden wij het, het afgelopen weekend bibberend koud. Nadat we zaterdagochtend de jongens in hun Nederlandse klassen hadden gedropt, snelden we de aula van de school in voor een warm kopje koffie, met natuurlijk een bastonjekoek.
Met druipende haren en schuilend bij elkaar voor de koude wind die door de deur kwam zetten, maakten we kennis met de andere Nederlandse ouders.
‘Ik ben hier echt niet aan gewend hoor!’ zei ik tegen een andere moeder. Ze bleek net verhuisd uit IsraĆ«l en was het volkomen met me eens.
Opeens moest de verwarming aan en in plaats van een tropische plensbui, hadden we het hele weekend druilerige regen, van dat bekende soort.

Maandagavond liep ik naar de buren om Julian op te halen. Omdat de velden dicht waren hadden ze in plaats van een buitentraining, binnen een theorieles over voetbal. Het was gestopt met regen en al lopend voelde ik dat de kou uit de lucht was. Nog steeds niet warm, voelde het wel klammig aan: de wind kwam weer uit het zuiden.
Vanochtend werden we wakker met een uitbundig blauwe lucht. De zon kwam stralend op: ‘hier ben ik weer!’

Ik zou even koffie drinken met mijn buurvrouw annex moeder van Julian z’n beste vriendje. ‘Zullen we ergens buiten zitten?’ stelde ik voor.
‘Zullen we dan maar een lunch doen?’ reageerde ze.
Volop in de zon genoten we van een frisse salade met een echte cappuccino toe. Het is haar eerste week zonder werk, na jarenlang fulltime gewerkt te hebben. We hebben geproost op het moederschap en genoten van ons uitje. Goedkeurend keken we naar het weerbericht: de komende week alleen maar zonnetjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten